Thuiswerken lijkt relaxed, maar toch horen we de term thuiswerkburn-out steeds vaker voorbij komen. Hoe kan dat? Veel werknemers ervaren het als lastig dat er door thuiswerken geen of minder structuur is. Het wennen aan een nieuwe structuur kost tijd en energie. De ene persoon vindt het fijn om wat minder structuur te hebben, maar het gros van de mensen heeft juist baat bij die structuur. Werk en privé lopen door elkaar heen en thuis zijn er veel afleiders. Of het nu thuisspelende of studerende kinderen zijn of de vaatwasser die piept, je focus wordt thuis regelmatig verstoord.
Uit schuldgevoel langer doorwerken
Vooral als je deepwork probeert te doen, heeft deze afleiding ernstige invloed op de productiviteit. Dit leidt tot schuldgevoelens bij medewerkers waardoor zij vaak langer doorgaan. In de avond wordt de laptop nog even opengeklapt in de hoop dat de ‘schade’ ingehaald kan worden. Hiermee kom ik dan ook op het punt dat mensen de hele dag aanstaan. Er komt niet echt een moment van ontspanning. Het werk voelt nooit echt af. Er is geen duidelijke afsluiting van de dag.
In tijden van corona is het maar al te belangrijk om medewerkers aan zich te binden. Er is letterlijk meer afstand tussen afdelingen. Lees hier hoe verschillende organisaties toch voor verbinding zorgen.
Voorkom een thuiswerkburn-out
Juist nu medewerkers thuiswerken is het contact anders. Wellicht is het minder, maar misschien juist meer. Vraag je als organisatie of leidinggevende goed af, hoe je inzicht in de vraag “Hoe gaat het echt met je?” krijgt. Het is belangrijk dat je inzicht hebt in de combinatie. Dus ken het type medewerker, zijn of haar workload en weet enigszins wat er in de thuissituatie speelt. Deze inzichten vertellen je waar er risico’s ontstaan op een thuiswerkburn-out. Communiceer proactief wat jullie de komende periode verwachten van mensen. Dit kan collectief, maar in bepaalde situaties helpt het om dit op individueel niveau te doen.
Geef juist dwingende adviezen
Een aantal dwingende adviezen kan een medewerker met bijvoorbeeld een te hoog verantwoordelijkheidsgevoel helpen om het werk makkelijker los te laten. Dwingende adviezen zoals: “Neem minimaal 3 keer pauze op een dag, je laptop blijft gesloten na tijdstip X, zorg dat je op tijd naar bed gaat, schakel hulp in op het moment dat het teveel wordt,” kunnen een medewerker helpen om gezond door deze situatie heen te komen. Zo voorkom je onnodig verzuim, leed en kosten.
Meer tips en antwoorden over werken in tijden van corona? Wij hebben de meest gestelde HR-vragen op een rijtje gezet. Van vragen over thuiswerken, zieke werknemer tot verlof en NOW-regeling.
Positieve kant van thuiswerken
Sommige medewerkers vinden het heerlijk om thuis te werken en zeggen juist productiever te zijn. Werknemers hebben door thuis te werken de ruimte en vrijheid om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Dat leidt tot meer tevredenheid bij de werknemers en het werk wordt door hen als zinvoller, leuker en uitdagender ervaren. Het voordeel voor de leidinggevende is dat een gelukkige werknemer minder sturing nodig heeft. Daarbij zijn werknemers die thuis kunnen werken flexibeler om hun werk af te stemmen op externe factoren zoals files en hun zorgtaken. Daardoor kunnen zij minder behoefte hebben aan zorgverlof en kan het ziekteverzuim dalen.
Thuiswerken kan dus zeker positieve kanten hebben. Het is puur afhankelijk van het soort werk, de thuissituatie en het type persoon of thuiswerken al dan geen stress oplevert.
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date.
Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.